cakap siang pandang2...

tercalar hati, terguris rasa.... membaca catatan blog seorang rakan blogger... komennya tentang golongan yang digelar andalusia. seolah2 dia expertise... apabila dia menyebut kekadang golongan ini memang pelik & aneh seolah-olah perempuan andalusia ini adalah satu spesis dari bulan. dari tulisan-tulisannya, dia mengingatkan yang golongan ini jenis mengongkong, sehingga bercakap dengan lelaki di hp pun tidak boleh lama2... benarkah?

sebagai sebahagian dari golongan yang digelar sedemikian, bukan kehendak & kerelaan kami. jodoh, pertemuan, ajal, maut di tanganNya jua.

saya biasa tinggal di rumah sewa. of course, dengan adik-adik muda, yang mungkin digelar andarmuda kot... kalau pulang mereka sehingga awal pagi, 1-2 am atau 2-3 am, tidak pula saya menegur. mungkin mereka ada hal... anggap yang baik2 sahaja. lagipun, kalau makayah dia pun dah lepaskan dia ke kl, bermakna makayah dia dah beri 100% kepercayaan kat dia. siapalah kita hendak menegur, melarang. saya menegur jika housemate itu telah dipesan oleh ibunya, "tengok2kan anak makcik ni" ada juga yang bukan setakat ibu yang berpesan, neneknya turut berpesan. so, apabila mereka pulang lewat malam, ditanyalah, "ke mana perginya? lewat pulang?" dan biasanya dimulai atau diakhiri dengan skrip standard "bukannya nak campur hal engko tapi mak/ayah/nenek dah pesan dengan akak, tengok2kan engko, tegur2 engko. kalau ko buat jugak, akak tak boleh nak buat apa...". Mujurlah selalu dapat housemate yg bersopan, habis2 keluarkan statement tu, tersengih2 je la mereka... tak pernah pulak terbaca dlm blog mereka kutuk saya...

tentang bercakap di talian lama2, rasa2nya, ramai pompuan buat perangai mcm tu sampai dah x perasan alam sekeliling... tak kira la andalusia ke andarmuda... yg irritatingnye, bila org syok tgk tv, mereka pulak bergayut dpn tv. kebiasaannya, akak yg mengalah... malas nak melaser2... so, semuanye sama ke?

btw, semasa 5 hari 5 malam sebilik dgn rakan ini, hampir setiap malam dia keluar, tak pernah pula saya menegur... melarang... bergayut lama2 pun saya buat x tau aje...

akhir kata, adakah anda pasti diri anda tidak akan termasuk dlm golongan ini satu hari nanti? atau jika anda bergelar Puan sebelum joining d andalusia club, adakah anda benar-benar pasti hidup anda akan sempurna selama2nya?


dalam suka-suka ada terluka,
dalam hati2 ada yang memerhati & dalam hati2 ada hati disakiti

Comments

Popular posts from this blog

Loghat teman, siri 2

Sekilas Sekinchan

Rooibos: my favourite tea