Finally... ada jawabnya

Satu ketika dulu, saya ditegur oleh seorang kenalan. Dia melihat saya kelihatan penat.

Saya jawab "Kurang tidur. Malam, tidur sekadar melelapkan mata, kemudian bangun semula, sambung kerja. Bila mengantuk, baring lelap sekejap dan bangun, sambung kerja lagi".

Saya juga memberitahunya, dalam masa yang sama, saya perlu membuat tugasan pembelajaran juga. Dia bertanya kerja apa yang saya buat sehingga tidur tak menentu.

Dalam hati saya, "Dulu aku dah cerita kat hang, aku buat transcript. Hang macam paham je (maklum aje lah orang pegang MBA), so, tak payah lah aku explain transcript tu menatang apa. Ni awat hang tanya lagi?".

Dia membalas kata-kata saya, "You kejar yang short term. Sedangkan long term which is your study, you not pay attention"

Saya pandang sahaja dia. Segan nak menjawab. Sebab apa segan a.k.a malas nak jawab? Sebab dia tahu sebut perkataan susah, dengar perkataan susah tapi tidak pernah rasa perkataan susah. Dalam hati saya berkata-kata, "Kalau aku tak kejar yang short-term ni (job untuk cari rezki), macam mana aku nak bayar study fee aku?. Btw, so far, aku tak pernah repeat paper pun...".

Nak membalas kata-kata kenalan sebegini kena berhujah dengan teori atau kata-kata yang dapat dibuktikan.

Hari ini, semasa mencari bahan assignment, saya terjumpa kata-kata Mr Jack Welch's bekas CEO General Electric yang berjaya menambah nilai syarikat dari $13 billion ke beberapa ratus billion dalam masa 20 tahun.

Kata-kata beliau:

Comments

cnaz said…
WOW.. memang sesuatu yang memberi pelajaran dan inspirasi.. thanks kak kerana share..
anna said…
u're welcome syinaz...

Popular posts from this blog

Loghat teman, siri 2

Sekilas Sekinchan

Tanggungjawab seorang Juruwang