Pokok Cabe teman

Orang Perak panggil cili tu cabe. Ada negeri lain panggilnya lada. Apa-apa pun, rasanya tetap pedas cuma tahap kepedasan berbeza.

Teman nak berkongsi foto-foto pokok cabe teman yang semakin segar membugar di laman rumah. Hujan yang Allah turun memberikan rahmat. Pokok cabe dan tanaman lain menjadi segar. Gembira hati teman memetik cabe yang semakin hari menghasilkan bentuk yang semakin membesar. Tidak berbaja langsung. Hanya pada awal menanam dulu (3 tahun yang dulu) ada ditabur baja. Lihatlah saiznya yang semakin besar.



 Pokok yang banyak memberi sumbangan. Tidak perlu membeli cabe lagi...
 Walaupun pokoknya hampir tidak bernyawa, satu dahan sudah bertukar warna coklat, dahan yang sebelah lagi tetap memberi sumbangan kepada teman....terima kasih pokok!

 Indahnya ciptaan Allah, macam-macam rupa bentuk pokok cabe yang terhasil walaupun ditanam serentak, dan dari biji-biji cabe kering dari bekas sama. Biji-biji cabe kering ini pula diperolehi setiap kali menyediakan cili kisar. Biji cabe kering dibuang sebelum di rebus dan dikisar. Biji-biji cabe ini ditaburkan di depan pagar rumah yang tanahnya sering berlubang akibat diceroboh Mr dan Mrs Mickey Mouse



 Syukur kepada Allah dengan sedikit rezki pemberianNya. Yang besarnya, ialah rezki melihat hasil tanaman sendiri yang dijaga apabila ada kesempatan boleh dituai hasilnya sekali lagi.... Alhamdulillah...

Comments

Popular posts from this blog

Loghat teman, siri 2

Sekilas Sekinchan

Tanggungjawab seorang Juruwang